Garantie

Advocatenkantoor Klabou
  • Specialisten in arbeidsrecht en verbintenissenrecht
  • Persoonlijk contact
  • Gedegen advies
  • Bevlogen advocaten
  • Financiële duidelijkheid
  • Rechtsbijstandabonnement
Wat klanten zeggen over Advocatenkantoor Klabou
26 januari 2018

Of ik het rechtsbijstandsabonnement van onze bedrijfsadvocaat wil waarderen, was het verzoek… nou, vooruit. Wij maken nu ruim een jaar gebruik van het ‘Silver’ abonnement en zijn dik tevreden. Korte lijnen, deskundig advies, kosteloze check contracten.

Bericht Algemeen

Garantie

12 januari 2020

Hoe zit het nou ook alweer met garantie op een aangekocht product?

 

  1. Wettelijke garantie
  2. Aanvullende garantie van de verkoper
  3. Garantie buiten de garantietermijn
  4. Garantie bijkopen

 

  1. Wettelijke garantie

 

De wet biedt, ongeacht of er sprake is van een verleende garantie, de consument een garantietermijn van 6 maanden. Gaat binnen die termijn de aankoop kapot, dan heb je recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt.

 

  1. Aanvullende garantie van de verkoper

 

Meestal biedt de verkoper (of fabrikant) een extra garantie, van bijvoorbeeld één of twee jaar. De verkoper/fabrikant verbindt zich om het product te repareren of vervangen gedurende die termijn. Deze extra garantie heeft als voordeel dat je niet hoeft te bewijzen dat je het product op de juiste manier hebt gebruikt. Wel kan de verkoper onderzoeken of je het product niet zelf hebt stukgemaakt. Als hij dat kan bewijzen, dan vervalt je garantierecht (zelfs je wettelijk recht op garantie). Vaak heeft de verkoper of fabrikant een goede aanvullende garantie en kun je daar een beroep op doen. Onthoudt wel dat uiteindelijke de verkoper (en dus niet de fabrikant) verantwoordelijk is voor een juiste oplossing. Met de verkoper heb je namelijk een koopovereenkomst, niet met de fabrikant.

 

  1. Garantie buiten de garantietermijn

Veel consumenten vergeten dat je ook na de garantietermijn recht kunt hebben op reparatie of vervanging van het product als het kapot gaat. Dat heeft te maken met de zogenaamde levensduur van een product, want, van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Neem als voorbeeld een afwasmachine; bij normaal gebruik mag je verwachten dat het verwarmingselement toch in ieder geval vijf jaar meegaat. Gaat deze buiten de reguliere garantietermijn van 2 jaar, bijvoorbeeld na 4 jaar, kapot dan dient de verkoper deze toch gratis te repareren of vervangen. Je moet dan wel kunnen aantonen dat er iets mis is met het product en waarom je dat niet hoefde te verwachten.

  1. Garantie bijkopen

Verkopers bieden steeds vaker de mogelijkheid om garantie bij te kopen/te verzekeren voor schade of als het toestel kapot gaat. Moet u daar op ingaan? Het hangt er van af. Je betaalt vaak voor iets waar je al recht op hebt, soms voor meerdere jaren, zoals in het geval van de afwasmachine. Of bij een televisie. Dan is het niet noodzakelijk. Maar, in het geval van een laptop, fotocamera, mobiele telefoon e.d. kan het anders liggen omdat de levensduur daarvan minder goed vastligt. Voordeel van bijgekochte garantie is wel dat er minder discussie ontstaat omdat de verkoper heeft  gegarandeerd dat hij zal repareren of vervangen. Bedenk overigens wel dat je voor schade aan het product vaak al een inboedelverzekering hebt afgesloten.