You’ve got e-mail
29 maart 2017
We doen steeds meer digitaal. Belastingaangifte, brieven sturen, offertes, vergaderen en ga zo maar door. Je hoeft maar even om je heen te kijken om te constateren dat we zijn vergroeid aan onze computer en telefoons.
De ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op en de wet heeft moeite om al deze veranderingen bij te houden. Neem bijvoorbeeld het elektronisch, digitaal postverkeer: de e-mail. Volgens Wikipedia doen we al zo’n twintig jaar aan e-mailen. Sinds 1995 heeft het een vlucht genomen en is inmiddels niet meer weg te denken.
Wat mij betreft zijn de grote voordelen van e-mail de snelheid en de lage kosten. Voor bedrijven die papier en porto kosten willen besparen is elektronisch factureren en communiceren een uitkomst. Maar hoe ver kan je gaan?
Belangrijke communicatie met klanten, waaraan een zeker rechtsgevolg kan of moet worden verbonden, zoals een (officiële) waarschuwing, aanmaning, ingebrekestelling, etc. dient veelal schriftelijk te worden gedaan. Dit in ieder geval om bewijsproblemen te voorkomen.
Ten aanzien hiervan is de heersende opvatting dat deze berichten moeten worden verstuurd:
- per post
- aangetekend
- naar de juiste persoon of bedrijf
- op het juiste adres.
Of onder schriftelijk ook de e-mail mag worden verstaan, is vooralsnog niet duidelijk. Er zijn wel sterke aanwijzingen dat ook de e-mail valt onder het zogenaamde ‘schriftelijkheidsvereiste’. De wetgever staat een ruime opvatting voor en ook in de rechtspraak zijn verschillende zaken te vinden waarin een ingebrekestelling per e-mail voldoende was. Onder welke omstandigheden een elektronische ingebrekestelling wordt aanvaard, bestaat helaas nog geen duidelijkheid, zodat een ingebrekestelling via de ouderwetse weg blijft aangeraden.
Meer weten? Neem contact op met Klabou Advocaten via info@klabouadvocaten of 0515-426366. Fijn weekend!