We zijn de beste, goedkoopste en snelste! – Regels over advertenties

Advocatenkantoor Klabou
  • Specialisten in arbeidsrecht en verbintenissenrecht
  • Persoonlijk contact
  • Gedegen advies
  • Bevlogen advocaten
  • Financiële duidelijkheid
  • Rechtsbijstandabonnement
Wat klanten zeggen over Advocatenkantoor Klabou
10 maart 2018

In enkele steekwoorden: ‘Ik kan altijd bellen (zonder dat daar weer een factuur tegenover staat), sparringpartners, kundig, leuke mensen, mooi kantoor.

Bericht Algemeen

We zijn de beste, goedkoopste en snelste! – Regels over advertenties

29 maart 2017

Afgelopen weekend kopte fd.weekend groot op de voorpagina “Televisie voelt de pijn van netflixisering”. In dit artikel werd gesteld dat de televisie snel terrein verliest aan videodiensten als Netflix. Adverteerders kiezen ervoor om online te adverteren in plaats van op tv. En dat voelen de stations in de portemonnee.

De regels voor online advertenties zijn anders dan de regels die we kennen voor advertenties in de traditionele kanalen zoals bijvoorbeeld tv. Voor de traditionele tv zijn reclameregels gesteld door de Mediawet (denk aan: uitzendtijden voor alcohol, gesponsorde uitzendingen, “sluipreclame”), de Nederlandse Reclamecode (denk aan: misleidende reclame) en de Wet op de Kansspelen. Zowel de tv omroepen als de adverteerders zijn ervoor verantwoordelijk dat de reclame voldoet aan de gestelde regels.

Online advertenties, ook wel banners genoemd, vormen een belangrijkste inkomstenbron op het internet. Dit zal naar verwachting alleen maar toenemen. Websites plaatsen een advertentie tegen betaling. Hoe meer bezoekers per dag, hoe hoger de vergoeding. Maar ook online advertenties zijn onderworpen aan regels en, net als de bij reclame op de tv, zijn bij online advertenties zowel de website eigenaren als de adverteerders ervoor verantwoordelijk dat de reclame voldoet aan de wettelijke regels. Schending van de reclameregels kan tot hoge boetes of schadeclaims leiden.

Per 1 januari 2014 de Reclamecode Social Media van kracht: een code die duidelijke regels stelt aan het maken van reclame via sociale media. Ook heeft de Kinder- en Jeugdreclamecode eind 2013 een aantal aanvullingen gekregen met betrekking tot de herkenbaarheid van reclame in sociale media, de virtuele wereld en (in)game advertising.

We zetten een aantal vereisten voor online reclame op een rij:

  • Herkenbaarheid. Het is belangrijk dat de advertentie duidelijk herkenbaar is als zodanig. Bij banners gaat dit vaak goed, maar bij content met een gesponsorde inhoud (bijvoorbeeld make-up lessen gesponsord door een Make-up merk) lang niet altijd.
  • Identiteit. De identiteit van de adverteerder dient herkenbaar te zijn. Zo moet duidelijk zijn wie de advertentie heeft geplaatst en hoe de adverteerder kan worden gecontacteerd. Een logo of verwijzing naar de website is voldoende.

Indien niet aan deze eisen is voldaan, is sprake van een oneerlijke handelspraktijk. Uw concurrenten kunnen u op die grond een proces starten. Ook kan de Consumentenautoriteit een boete opleggen als zij een constateren dat een reclame niet voldoet aan de regels.

Over de auteur